Stichting Kruisberg is ontstaan op 22 februari 2016 om meer structuur te geven aan wat tot die tijd ‘Project Kruisberg’ heette: een door vrijwilligers opgezette en goed lopende en goed gevulde kledingruimte voor vluchtelingen die verbleven in de vluchtelingenopvang die zich destijds bevond op het terrein van de voormalige Penitentiaire Inrichting “de Kruisberg”. Vanaf medio 2014 tot eind 2016 hebben de enthousiaste vrijwilligers vele honderden net gearriveerde vluchtelingen voorzien van een nieuwe set kleding en schoenen.

Toen het COA daarna plotseling bekendmaakte dat de opvang in Doetinchem zou worden gesloten (op 1 januari 2017 moest alles leeg zijn) viel dat erg rauw op ons dak. Niet alleen voor de kledingwinkel, maar ook voor alle andere mooie initiatieven die in de loop van de tijd waren ontplooid en de contacten die waren gelegd met andere Doetinchemse initiatieven.

Door de enorme voorraad kleding die we hadden opgespaard, moesten we snel een oplossing bedenken wat te doen hiermee. We besloten die kleding te bewaren die nog nieuw of bijna nieuw was, en de rest te verkopen om de opslag te kunnen betalen. Tot zich in september 2017 een ander prachtig project aandiende, dat op het punt stond op te gaan houden door gebrek aan vrijwilligers.

Door de Baptistenkerk in Doetinchem was 12,5 jaar geleden een Maaltijdproject opgezet in hun toenmalige kerk aan de Burgemeester van Nispenstraat, nu geheten het ‘Nieuwe Dijkhuis’. Daar kwamen zowel mensen met een kleine beurs als mensen met weinig of geen sociale contacten bijeen op iedere dinsdagavond om samen een lekkere en gezonde maaltijd te nuttigen. Dit allemaal geheel kosteloos! Hoe jammer zou het zijn als dit project zou moeten stoppen, vonden wij. Dus na aanpassing van de statuten kon dit mooie initiatief, met aanvulling van vrijwilligers van “Stichting Kruisberg” doorgaan.

Doordat het ‘Nieuwe Dijkhuis’ ons ook een ruimte ter beschikking stelde om een kleine(re) tweedehands kledingwinkel in te richten, de spullen hadden we nog, konden we onze maaltijdbezoekers ook voorzien van zomer- en winterkleding. Daar maken ‘onze’ mensen dan ook dankbaar gebruik van.

We zijn een Stichting geworden, die oog heeft voor noden van mensen die vaak aan de rand van de samenleving terecht zijn gekomen of tijdelijk met een noodsituatie te maken hebben. Ons doel is niet alleen om de maaltijd te koken en te verstrekken, maar ook zeker om vriendschappen te laten sluiten onderling. We delen zaken met elkaar als ziekte, verdriet en blijdschap. We ‘merken elkaar op’, zou je kunnen zeggen. Er is altijd een luisterend oor!

Om de continuïteit van dit mooie project te kunnen waarborgen, zijn we aangewezen op giften van bedrijven, particulieren en instellingen. Na de kledingwinkel in het AZC te Doetinchem, het Maaltijdproject in het Nieuwe Dijkhuis en de kledingwinkel bij de Noodopvang Vluchtelingen te Doetinchem, dat stopte per 1 oktober 2023, zijn wij nu op zoek naar een locatie om onze werkzaamheden in enigerlei vorm voort te zetten. Wij houden u op de hoogte van onze vorderingen en werkzaamheden. Maar dat betekent niet dat we helemaal niets doen: geregeld ontvangen wij, ook via andere stichtingen, verzoeken om personen of gezinnen te helpen. Dit hebben we in coronatijd, maar ook tot de dag van vandaag kunnen doen!

Kledingwinkel
Tijd voor koffie!
Start en einde van onze kledingwinkel bij de Noodopvang Vluchtelingen september 2022 tot november 2023.
Kledingwinkel
Reünie vrijwilligers St. Kruisberg in de zomer van 2023