geplaatst in: Over ons | 0

De toestroom vluchtelingen in Nederland is momenteel erg groot omdat veel mensen de oorlog in Syrië proberen te ontvluchten. Vanaf juli 2014 wordt een aantal vluchtelingen die net zijn aangekomen in Nederland opgevangen in Doetinchem. Het oude gevangenisgebouw ‘de Kruisberg’ is omgebouwd tot Proces Opvang Locatie (POL). Er wordt plaats geboden aan 350 vluchtelingen. Zij blijven een maand of twee op de POL en stromen daarna door naar een Asiel Zoekers Centrum elders in het land. Dit houdt in dat er dagelijks vluchtelingen aankomen en vertrekken op de Kruisberg, waardoor de doorstroom heel groot is.

(voor meer informatie over de asielprocedure in Nederland klik hier.

Als groep vrijwilligers wilden wij graag iets betekenen voor deze mensen die hun geliefden en bezittingen hebben moeten achterlaten om het oorlogsgeweld te ontvluchten. In overleg met het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), dat verantwoordelijk is voor de praktische opvang van de vluchtelingen, zijn wij daarom een kledingbank gestart. Het COA biedt de mensen namelijk wel een bed en voedsel maar geen zakgeld of kleding. Veel vluchtelingen hebben niet meer dan de kleren die zij aan hebben. Vaak lopen zij op slippers en hebben zij geen warme jas.