Veel gestelde vragen

geplaatst in: Nieuws | 0

Waar hebben jullie het meeste behoefte aan?

Wij kunnen alles gebruiken maar hebben het meest behoefte aan herenkleding in kleine maten en herenschoenen in maat 42-44 (liefst sneakers). Omdat de meeste mensen net aankomen in Nederland en weer verder trekken, is er ook grote behoefte aan koffers en (reis)tassen.

Wie wonen er op POL de Kruisberg?

De meeste vluchtelingen in de Kruisberg zijn Syrische mannen. Af en toe zijn er ook vrouwen en kinderen maar zij zijn duidelijk in de minderheid.

Als er zoveel mannen zijn, waarom nemen jullie dan ook dames- en kinderkleding aan?

We hebben inmiddels een aantal contacten met andere opvangcentra en projecten waar wel vluchtelingen vrouwen en kinderen zijn die ook weinig kleding en financiën hebben. Wij zorgen dat de spullen bij hen komen via vrijwilligers of door ter plaatse een kledingmarkt te organiseren. Alle kleding die we verder niet kunnen gebruiken ruilen we met andere instanties voor bijvoorbeeld koffers en tassen of we verkopen het en van het geld dat we daarvoor krijgen, kopen we bijvoorbeeld ondergoed, sokken, toiletartikelen of slippers.

Hebben jullie ook behoefte aan speelgoed en andere spullen?

Speelgoed is voldoende aanwezig op de POL. Ook andere spullen zoals huisraad hebben we niet nodig. Als je iets wilt brengen en je weet niet zeker of we het kunnen gebruiken, neem dan even contact met ons op.

Wat kan ik doen?

Je kunt doneren; kleding, geld of je tijd. Kijk daarvoor bij Doneren. Als je meer wilt doen, neem dan contact met ons op.

Hoe ziet de samenwerking met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en de Pinkstergemeente Doetinchem (PGD) eruit?

Stichting Kruisberg is een zelfstandige werkgroep die bestaat uit betrokken vrijwilligers. We zijn blij met de nauwe en prettige samenwerking met het COA en met de PGD. Wij maken gebruik van de ruimte die het COA ons biedt. Elke vrijwilliger heeft een contract ondertekend waarin zij voorwaarden van het COA onderschrijft. Stichting Kruisberg is ontstaan vanuit en wordt gesteund door de PGD. Marga Rutjes, hoofd diaconaat PGD is voorzitter. Onze vrijwilligers komen van verschillende achtergronden. Wij streven een breed draagvlak na onder inwoners van Doetinchem.

Ik zie de mannen vaak met dure mobieltjes en in modieuze kleding lopen. Hebben ze echt wel zo’n behoefte aan onze kleding?

Omdat de vluchtroutes zwaar en gevaarlijk zijn, kiezen veel families ervoor om hun sterke jonge mannen voorop te sturen. Dit is de reden dat de meeste bewoners van de POL jonge mannen zijn. Mensen moeten veel geld betalen aan smokkelaars om de lange reis af te leggen. Zij mogen praktisch geen bagage meenemen, omdat dit teveel ruimte inneemt en het winstgevender is voor smokkelaars om zoveel mogelijk mensen in vrachtwagens of op een boot te proppen. Meestal hebben asielzoekers een mobiel bij zich om contact met het thuisfront te kunnen onderhouden, maar ze hebben dus (bijna) geen extra kleding bij zich. De reis was vol gevaar en ongemak. De vluchtelingen krijgen bed, bad en brood in de POL, maar geen zakgeld. Zij zijn meestal dolblij met de kleding die wij hen aanbieden.